JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Domarnämnden söker kanslichef

Arbetsuppgifter

Som kanslichef ansvarar du för och leder den dagliga verksamheten vid Domarnämndens kansli i Stockholm. I detta ingår personalansvar för anställda på kansliet, organisation och planering av kansliets arbetet samt löpande uppföljning av verksamheten. Du företräder myndigheten utåt och är kontaktperson gentemot Regeringskansliet och andra myndigheter och organisationer. Du ansvarar för frågor som rör Domarnämndens ekonomi, redovisning, lokaler, lokalvård, anläggningstillgångar och annan utrustning samt för frågor som rör IT och myndighetens arkiv.

En central uppgift för kanslichefen är att ha ett övergripande ansvar för att ärendena är väl och fullständigt förberedda inför Domarnämndens sammanträden. Du har vidare ett stort ansvar för nämndens kontinuerliga arbete med att vidareutveckla arbetsformer och verktyg för bedömning av sökandena samt nämndens aktiva och långsiktiga arbete för att tillgodose rekryteringsbehovet av ordinarie domare.


Kvalifikationer

Vi söker dig som

• är eller har varit ordinarie domare eller har liknande yrkeserfarenhet och kompetens,

• har god kännedom om rättsväsendet och särskilt om Sveriges Domstolar,

• har erfarenhet av att som chef leda och utveckla en verksamhet,

• har erfarenhet av personalrekrytering och IT,

• har goda ledaregenskaper och mycket god kommunikativ förmåga samt

• är kreativ och nytänkande.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse.

Antal platser: 1
Lön: Domarnämnden tillämpar individuell lönesättning


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2018-01-28
Arbetsgivarens referensnummer: KAN 5-2018

Ansök via epost till:
domarnamnden@dom.se

Kontakt

Thomas Rolén
Ordförande i Domarnämnden
08-561 690 01
thomas.rolen@dom.se

Fredrik Wersäll
Vice ordförande i Domarnämnden
08-561 671 41
fredrik.wersall@dom.se

Helene Lövung
Kanslichef, Domarnämnden
08-561 669 51
helene.lovung@dom.se


Övrigt

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Om Domarnämnden

Domarnämnden är en statlig myndighet som har till främsta uppgift är att lämna förslag till regeringen i ärenden om utnämning av ordinarie domare eller hyresråd. Nämnden ska också bedriva ett aktivt och långsiktigt arbete för att tillgodose rekryteringsbehovet av ordinarie domare.

Nämnden består av nio ledamöter och utser inom sig en ordförande och en vice ordförande. För varje ledamot finns det en personlig ersättare. Ledamöterna och ersättarna utses av regeringen efter ett särskilt nomineringsförfarande; två ledamöter och deras ersättare utses dock av riksdagen. En företrädare för Domstolsverket har rätt att närvara och yttra sig vid nämndens sammanträden.

Vid Domarnämnden finns det ett kansli med en kanslichef, två föredragande och två administratörer. Domarnämnden finns i funktionella lokaler på Riddarholmen i Stockholm.