JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Domstolshandläggare, en eller flera

Arbetsbeskrivning

Arbetet innebär handläggning av brottmål, tvistemål, konkurser och domstolsärenden. Du förbereder och handlägger målen inför förhandling. Dina specifika arbetsuppgifter kan t.ex. innebära att planera och sätta ut förhandlingar, kalla parter till förhandling samt muntlig och skriftlig kontakt med parter och andra aktörer. Du registrerar även handlingar/mål, bevakar frister samt expedierar domar och andra handlingar. Protokollskrivning vid förhandling kan komma att ingå i arbetet.


Kvalifikationer

Du har erfarenhet av administrativt arbete t.ex. som handläggare eller liknande. Har du dessutom erfarenhet från administrativt arbete i offentlig verksamhet, advokatbyrå eller liknande kan det vara meriterande. Du har minst gymnasieexamen. Paralegalutbildning eller annan grundläggande utbildning med juridikinriktning kan vara meriterande.

Det är viktigt att du kan organisera ditt arbete, prioritera bland dina uppgifter och hantera stressiga situationer. Du klarar att hantera och fokusera på flera arbetsuppgifter samtidigt och arbetar effektivt, trots höga krav på noggrannhet.

Du motsvarar våra högt ställda krav på ansvarstagande och gott omdöme. Vidare har du en utpräglad känsla för service och god förmåga att bemöta andra.

Som domstolshandläggare ingår du i ett team, därför lägger vi stor vikt vid att du har god samarbetsförmåga och är flexibel. Du är utvecklingsinriktad och bidrar till fortsatt verksamhetsutveckling.

Vi ser gärna att du har ett intresse för juridik. Du behärskar svenska språket väl, både i tal och i skrift. Du har goda kunskaper i engelska och gärna i ytterligare språk.

Du har god datorvana.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillsvidareanställning, provanställning sex månader tillämpas vanligen.
Omfattning: Heltid
Start så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.

Antal platser: En eller flera
Lön:


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2017-09-21
Arbetsgivarens referensnummer: TVD2017/185(24)
Ansök här


Kontakt

Maria Albinsson
Tillförordnad avdelningschef
054-148423


Övrigt

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning bland de anställda och värdesätter de kvalitéer som tillförs av etnisk och kulturell mångfald.

Fackliga företrädare

Kreshnik Dautaj, ST, tfn 054-14 84 11

Jan Lindblad, Jusek, tfn 054 – 14 84 51

Du söker tjänsten på www.domstol.se ange ref.nr: TVD2017/185(24). Senast den 21 september 2017.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Om Värmlands tingsrätt

Värmlands tingsrätt är en allmän domstol, vars främsta uppgift är att handlägga brottmål och tvistemål. Tingsrätten beslutar även i olika typer av ärenden, t.ex. adoption, besöksförbud, god man och konkurser. Det senaste året har tingsrätten avgjort drygt 5.000 mål och ärenden. Tingsrätten finns i Rådhuset i centrala Karlstad och har cirka 60 anställda.