JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Förvaltningsrätten i Linköping söker en eller flera rådmän i eventuell succession

Arbetsbeskrivning

Förvaltningsrätten i Linköping är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. Domstolen är för närvarande indelad i två dömande enheter, en med inriktning mot skatt och energimål och en med inriktning mot socialförsäkringsmål och offentlig upphandling. Vid respektive enhet arbetar fem ordinarie domare samt två fiskaler. Inom varje enhet finns en beredningsorganisation bestående av notarier och föredragande. På domstolen finns också ett målkansli och en administrativ enhet. Under våren 2017 kommer domstolen omorganiseras och två dömande avdelningar kommer att inrättas.

Arbetet som rådman är omväxlande, stimulerande och ansvarsfullt. Som rådman har du en central roll i förvaltningsrättens dömande verksamhet och ansvarar för att målen handläggs och avgörs rättssäkert och effektivt. I arbetsuppgifterna ingår att handleda andra jurister och att delta i domstolens remissarbete. Du deltar dessutom i domstolens utbildnings- och utvecklingsarbete. Vi strävar efter att erbjuda dig som domare arbetsuppgifter utifrån dina intressen och kunskaper. Det finns goda möjligheter till individuellt anpassad vidareutbildning inom ramen för Domstolsakademin.


Kvalifikationer

Vi söker dig som är en skicklig jurist med ett särskilt intresse för det förvaltningsrättsliga området och som vill vara delaktig och påverka arbetet i domstolen.

Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du på länken nedan.

Förvaltningsrätten vill ta till vara de kvaliteter som etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten och eftersträvar också en jämn köns- och åldersfördelning.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Ordinarie domare anställs med fullmakt
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse

Antal platser: En eller flera
Lön: Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2017-02-26
Arbetsgivarens referensnummer: 7-2017

Ansök via epost till:
domarnamnden@dom.se

Kontakt

Annika Lowén
Lagman
013-25 11 20
Annika.lowen@dom.se

Stefka Bokmark (Saco-S)
Beredningssamordnare
013-25 11 74
stefka.bokmark@dom.se


Övrigt

Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Domarnämnden. Ansökan bör ske på den blankett som tagits fram för ändamålet. Blanketten finns tillgänglig på länken nedan.

Domarnämnden kommer att hämta in skriftliga yttranden från de referenser som anges. Det är därför viktigt att deras adresser (gärna e-post) anges.

Till bemannings- rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

OBS! Ansökningstiden har förlängts.


Läs mer »

Om Förvaltningsrätten i Linköping

Förvaltningsrätten i Linköping är en allmän förvaltningsdomstol. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. I förvaltningsrätten förekommer omkring 500 olika typer av mål. Vanliga mål är till exempel mål enligt socialtjänstlagen, socialförsäkringsmål och skattemål. Vi handlägger också tvångsmål i form av omhändertagande av unga och missbrukare samt psykiatrimål. Förvaltningsrätten i Linköping har ca 70 medarbetare och finns på Garnisonsområdet i Linköping. Domstolen har sedan 2014 en policy om rökfri arbetstid. Läs mer om hur det är att arbeta hos oss på vår hemsida, http://www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se/