JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Förvaltningsrätten i Stockholm söker en eller flera rådmän

Arbetsbeskrivning

Arbetet som rådman är omväxlande, stimulerande och ansvarsfullt. Som rådman har du en central roll i förvaltningsrättens dömande verksamhet och ansvarar för att målen handläggs och avgörs rättssäkert och effektivt. I arbetsuppgifterna för en rådman ingår även att handleda andra jurister och att delta i domstolens remissarbete. Du deltar dessutom i domstolens utbildnings- och utvecklingsarbete samt representerar förvaltningsrätten externt.


Kvalifikationer

Arbetet som rådman ställer höga krav på juridisk skicklighet, omdöme, samarbetsförmåga arbetskapacitet och självständighet. Som rådman är du ett föredöme för övriga medarbetare på domstolen. Genom dialog och samverkan har du ett stort ansvar för att arbetet utförs på ett rättssäkert och effektivt sätt. Som domstolens ansikte utåt bidrar du genom ett gott bemötande till att öka medborgarnas förtroende för domstolen.

Vi söker dig som inspireras av ett mycket kvalificerat och omväxlande juridiskt arbete där din analysförmåga utmanas. Du kommer till en arbetsplats med kompetenta och engagerade medarbetare. Du ska ha erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, gärna domstols- eller lagstiftningsarbete.

Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du på länken nedan.

Det finns goda möjligheter till individuellt anpassad fort- och vidareutbildning bl.a. inom ramen för Domstolsakademin.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Ordinarie domare anställs med fullmakt
Omfattning: Heltid
Enligt överenskommelse.

Antal platser: En eller flera
Lön: Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2017-09-24
Arbetsgivarens referensnummer: 83-2017

Ansök via epost till:
domarnamnden@dom.se

Kontakt

Christian Groth
tf. lagman
08-561 681 51
christian.groth@dom.se

Amanda Modig
tf. administrativ direktör
08-561 682 51
amanda.modig@dom.se


Övrigt

Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Domarnämnden. Ansökan bör ske på den blankett som tagits fram för ändamålet. Blanketten finns tillgänglig på länken nedan.

Domarnämnden kommer att hämta in skriftliga yttranden från de referenser som anges. Det är därför viktigt att deras adresser (gärna e-post) anges.

Till bemannings och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Läs mer »

Om Förvaltningsrätten i Stockholm

Förvaltningsrätten i Stockholm är landets största domstol och en av landets fyra migrationsdomstolar. Vi har cirka 500 medarbetare och arbetar i moderna lokaler i Stockholm.

Förvaltningsrätten handlägger ungefär 500 olika måltyper. Stora målgrupper är biståndsmål, socialförsäkringsmål, migrationsmål och skattemål. En stor andel av målen har EU-rättslig anknytning.

Den dömande verksamheten är indelad i elva avdelningar som var och en leds av en chefsrådman. På varje avdelning finns cirka 30 medarbetare varav fem är ordinarie domare. De dömande avdelningarna är organiserade i tre större avdelningar varav en med inriktning på migrationsrätt, en med inriktning på skatterätt och en med inriktning på sociala mål. Inom varje större avdelning finns också en kanslienhet som leds av en kanslienhetschef. För samordningen och uppföljningen inom var och en av de större avdelningarna svarar en chefsrådman.

Domstolen har ett öppet och trivsamt klimat, arbetar aktivt med utvecklingsfrågor och strävar mot att vara en modern och öppen arbetsplats med engagerade medarbetare. Domstolen vill verka för en god kompetensutveckling för medarbetarna. Domarna ska som huvudregel rotera mellan avdelningarna.

Förvaltningsätten vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför verksamheten.