JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Högsta förvaltningsdomstolen söker en administrativ handläggare

Arbetsbeskrivning

Du kommer i huvudsak att hantera administrativa ärenden, besvara skrivelser och ta emot telefonsamtal från allmänheten. Du kommer också att arbeta med det administrativa diariet, dvs. diarieföra och allmänt sköta hanteringen av handlingarna i domstolens administrativa diarium respektive protokoll.

Som administrativ handläggare kommer du att arbeta mycket självständigt men även tillsammans med domstolens chefer som du bistår med administrativt stöd och planering. Du kommer också att ha mycket kontakt med de andra medarbetarna på domstolen.

Du kommer vidare att vara backup i ekonomi- och personaladministrativa frågor. Även andra administrativa arbetsuppgifter kan bli aktuella.

Organisatoriskt kommer du att tillhöra den administrativa enheten.


Kvalifikationer

Vi söker dig som har lägst treårig gymnasieutbildning kompletterad med relevant eftergymnasial utbildning, gärna juristassistent/paralegalutbildning. Du ska vidare ha erfarenhet av administrativt arbete, gärna inom offentlig förvaltning.

Du har en utpräglad känsla för service och administration. Du är van vid att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Vidare tar du ansvar för din uppgift, förutser problem och tar initiativ till att lösa dem. Du är flexibel, lyhörd och har lätt för att skapa goda relationer.

En god kommunikativ förmåga är en förutsättning för att du ska kunna utföra arbetsuppgifterna på ett bra sätt. Därför behöver du ha utmärkta kunskaper i svenska språket i både tal och skrift samt behärska engelska väl.

Du är van datoranvändare och har lätt för att lära dig och arbeta i olika IT-stöd.

Den administrativa enheten är relativt liten varför vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och din dokumenterat goda samarbetsförmåga.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader.
Omfattning: Heltid
Tillträde: 2018-04-03

Antal platser: 1
Lön: Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning.


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2017-11-24
Arbetsgivarens referensnummer: HFD 2017-510
Ansök här


Kontakt

Kristina Ulgemo
Chefsadministratör
08-561 676 00

Maria Larsson ( ST)
Domstolshandläggare
08-561 676 00

Anja Koronen (Saco-S)
Arkivarie
08-561 676 00


Övrigt

Du gör din ansökan i rekryteringssystemet Visma, www.recruit.visma.com. Du loggar in som arbetssökande och skapar ett konto och följer därefter anvisningarna i systemet. Du skriver in dina personuppgifter, din meritförteckning och ditt personliga brev.

Märk din ansökan med HFD 2017-510.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Om Högsta förvaltningsdomstolen

Högsta förvaltningsdomstolen är högsta instans bland de allmänna förvaltningsdomstolarna. Huvuduppgiften är att skapa prejudikat, det vill säga avgöranden som vägleder domstolar och myndigheter i hur gällande rätt ska tolkas och tillämpas.

I Högsta förvaltningsdomstolen förekommer många olika slags mål. Vanligast förekommande är mål om skatt, socialförsäkring och sociala mål.

Drygt 80 personer arbetar vid domstolen. Organisationen består av justitieråden, tre beredningsenheter och en administrativ enhet.

Högsta förvaltningsdomstolens lokaler är vackert och centralt belägna i historiska byggnader på Riddarholmen i Stockholm.