JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Högsta förvaltningsdomstolen söker en administrativ handläggare

Arbetsplatsbeskrivning
Högsta förvaltningsdomstolen är högsta instans bland de allmänna förvaltningsdomstolarna. Huvuduppgiften är att skapa prejudikat, det vill säga avgöranden som vägleder domstolar och myndigheter i hur gällande rätt ska tolkas och tillämpas.

I Högsta förvaltningsdomstolen förekommer många olika slags mål. Vanligast förekommande är mål om skatt, socialförsäkring och sociala mål.

Drygt 80 personer arbetar vid domstolen. Organisationen består av justitieråden, tre beredningsenheter och en administrativ enhet.
Högsta förvaltningsdomstolens lokaler är vackert och centralt belägna i historiska byggnader på Riddarholmen i Stockholm.

Arbetsbeskrivning
Du kommer i huvudsak att hantera administrativa ärenden, besvara skrivelser och ta emot telefonsamtal från allmänheten. Du kommer också att arbeta med det administrativa diariet, dvs. diarieföra och sköta hanteringen av handlingarna i domstolens administrativa diarium respektive protokoll.

Som administrativ handläggare kommer du att arbeta mycket självständigt men även tillsammans med domstolens chefer som du bistår med stöd bl.a. i rekryteringsärenden, introduktion av nya medarbetare och i olika typer av planering och uppföljning. Du kommer också att ha mycket kontakt med de andra medarbetarna på domstolen.

Du kommer vidare att vara backup i ekonomi- och personaladministrativa frågor.

Organisatoriskt kommer du att tillhöra den administrativa enheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har lägst treårig gymnasieutbildning kompletterad med relevant eftergymnasial utbildning, gärna juristassistent/paralegalutbildning. Du ska vidare ha erfarenhet av administrativt arbete, gärna inom offentlig förvaltning.

Du har en utpräglad känsla för service och administration. Du är van vid att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Vidare tar du ansvar för din uppgift, förutser problem och tar initiativ till att lösa dem. Du är flexibel, lyhörd och har lätt för att skapa goda relationer.

En god kommunikativ förmåga är en förutsättning för att du ska kunna utföra arbetsuppgifterna på ett bra sätt. Därför behöver du ha utmärkta kunskaper i svenska språket i både tal och skrift samt behärska engelska väl.

Du är van datoranvändare och har lätt för att lära dig och arbeta i olika IT-stöd.

Den administrativa enheten är relativt liten varför vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och din dokumenterat goda samarbetsförmåga.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader.
Omfattning: Heltid
Tillträde: Efter överenskommelse.
Lön: Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning.

Ansökan
Märk din ansökan med HFD 2018-491.
Sista ansökningsdag: 2018-10-07.

Välkommen att söka genom att göra en digital ansökan via rekryteringssystemet Varbi.

Övrigt
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Vi eftersträvar mångfald bland personalen.

 


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Efter överenskommelse
Sysselsättningsgrad: 100%

Antal platser: 1
Lön: Individuell lönesättning


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2018-10-07
Arbetsgivarens referensnummer: HFD 2018-491
Ansök här

Kontakt

Kristina Ulgemo, chefsadministratör
08-561 676 00

Rebecca Boavida Åkerman, administrativ fiskal
08-561 676 82

Maria Larsson, fackförbundet ST, domst.handläggare
08-561 676 00

Ann Linders, SACO-S Domstol, justitiesekreterare
08-561 676 00


Om Högsta förvaltningsdomstolen