JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Högsta förvaltningsdomstolen söker en arkivassistent

Arbetsbeskrivning

Arkivet är ett pappersarkiv, men domstolen deltar i och följer aktivt utvecklingen inom digitalt bevarande som bedrivs vid Sveriges Domstolar.

Som arkivassistent kommer du i huvudsak att arbeta med följande.

• Arkivera olika typer av handlingar

• Hantera förfrågningar om utlämnande av allmänna handlingar

• Göra sökningar i och ta fram underlag från målhanteringssystemet

• Kopiera större beställningar och bevaka e-postbrevlådan

• Passa telefon och vid behov bemanna receptionen

• Publicera på domstolens externa webbplats

Även andra administrativa arbetsuppgifter kan bli aktuella.

Arbetsuppgifterna utförs både självständigt och i samarbete med domstolens två arkivarier. Du har också mycket kontakt med de andra medarbetarna på administrativa enheten och övrig personal på domstolen. Kontakter med parter, ombud och allmänheten har du både muntligen och skriftligen.


Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

• Fullföljt relevant gymnasieutbildning med godkända betyg

• Minst ett års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter

• Mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt och tydligt på svenska i både tal och skrift

• Intresse för IT-frågor och digitalisering.

Du är flexibel, noggrann och serviceinriktad. Som person har du också ett gott omdöme och kan organisera ditt arbete utifrån var behoven är som störst. Det är viktigt att du kan och tycker om att arbeta i en liten grupp med stort gemensamt ansvar.

Eftersom den administrativa enheten är relativt liten lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och din dokumenterat goda samarbetsförmåga och arbetskapacitet.

Kunskaper om domstolarnas målhanteringssystem Vera, om webbpubliceringsverktyget Episerver eller tidigare erfarenhet av arbete inom statlig myndighet är meriterande.

Vi eftersträvar mångfald bland personalen.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader.
Omfattning: Heltid
Tillträde snarast.

Antal platser: 1
Lön: Sveriges domstolar tillämpar individuell lönesättning.


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2017-08-20
Arbetsgivarens referensnummer: HFD 2017-329
Ansök här


Kontakt

Kristina Ulgemo
Chefsadministratör
08-561 676 00

Anja Koronen (Saco-S)
Arkivarie
08-561 676 00

Maria Larsson (ST)
Domstolshandläggare
08-561 676 00


Övrigt

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Om Högsta förvaltningsdomstolen

Högsta förvaltningsdomstolen är högsta instans bland de allmänna förvaltningsdomstolarna. Huvuduppgiften är att skapa prejudikat, det vill säga avgöranden som vägleder domstolar och myndigheter i hur gällande rätt ska tolkas och tillämpas.

I Högsta förvaltningsdomstolen hanteras årligen ca 7000 mål av olika slag. Vanligast förekommande är mål om skatt, socialförsäkring och sociala mål.

Vid Högsta förvaltningsdomstolen arbetar ca 80 personer. Organisationen består av justitieråden, tre beredningsenheter och en administrativ enhet. Arkivet ingår i den administrativa enheten. De tretton medarbetarna på enheten sköter administrationen på domstolen och stödjer den beredande och dömande verksamheten. Enheten har också till uppgift att tillhandahålla service åt allmänheten.

Högsta förvaltningsdomstolens lokaler är vackert och centralt belägna i historiska byggnader på Riddarholmen i Stockholm.