JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Hovrätten för Nedre Norrland söker en växeltelefonist/receptionist

Arbetsbeskrivning

Telefonväxelns viktigaste uppgift är att snabbt, korrekt och professionellt hantera och förmedla inkommande samtal till sjutton domstolar från Dalarna och upp till Norrbotten. Som telefonist är ditt uppdrag att utreda vad den som ringer vill och avgöra om samtalet ska kopplas vidare eller om du själv, med hjälp av verksamhetsstöd och andra sökfunktioner, kan svara på frågan. Målsättningen är att så långt som möjligt kunna ge svar direkt i telefonisttjänsten.

För närvarande pågår ett utvecklingsarbete i syfte att utveckla verksamheten mer mot servicecenter och en utökad service.

I arbetsuppgifterna som telefonist ingår även att vara kundansvarig och kontaktperson gentemot 3-4 av våra domstolskunder och att uppdatera uppgifter i olika IT-system som används i växelarbetet.

I arbetsuppgifterna som receptionist ingår att ge service till våra besökande, besökshantering, administrera passerkort, viss hantering av lås och larm m.m. Dessutom har vi ett rullande schema med cirka 7 veckors intervall där man har ansvar för övervakning och stängning efter avslutade förhandlingar. Vid dessa tillfällen kan det bli aktuellt med arbete efter ordinarie kontorsarbetstid.

För att säkerställa hög kompetens hos våra telefonister har vi som krav att alla ska certifieras utifrån våra rutiner för samtalshantering.

Arbetstid: Ordinarie veckoarbetstid är måndag till fredag mellan 07:45 och 16:12. Då verksamheten tillåter finns möjlighet till flextid.


Kvalifikationer

I rollen som telefonist och receptionist är du domstolarnas ansikte utåt och ofta den första kontakt allmänheten har med en domstol. Detta ställer mycket höga krav på förmågan att ge ett professionellt bemötande och hög service. Periodvis kan arbetsbelastningen vara hög varför du tillfälligt ska kunna öka arbetstakten utan att ersätta kravet på god service och kvalité.

Du har gymnasiekompetens, mycket god datorvana samt uttrycker dig väl på svenska och engelska. Ett par års vana av telefoni i växel eller kundtjänst är ett krav. Det är meriterande med erfarenhet från arbete i en statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet samt språkkunskaper utöver svenska och engelska.

Du har utpräglad känsla för service och tycker om att hjälpa andra människor. Du är också ansvarstagande, flexibel, noggrann, och har ett gott omdöme.

Eftersom du kommer att arbeta i team ska du trivas med att arbeta nära andra människor och respektera arbetstider och arbetsmiljö. Vidare ska du delta aktivt i gruppens förekommande arbetsuppgifter och medverka till utveckling av verksamheten. Stor vikt kommer att läggas på din personliga lämplighet.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde snarast enligt överenskommelse

Antal platser: 1
Lön: Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2017-12-15
Arbetsgivarens referensnummer: 2017/0311
Ansök här


Kontakt

Mats Åkerlund
Administrativ direktör
060-18 68 70
mats.akerlund@dom.se

Elisabeth Nordin
Personalhandläggare
060-18 66 02
elisabeth.nordin@dom.se

Birgitta Lundahl
ST inom Sveriges Domstolar
060-18 68 20
birgitta.lundahl@dom.se


Övrigt

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

För mer information om Hovrätten för Nedre Norrland, se www.hovrattenfornedrenorrland.se


Om Hovrätten för Nedre Norrland

Hovrätten för Nedre Norrland är en av landets sex hovrätter. Domstolens huvudsakliga uppgift är att pröva de mål och ärenden som överklagas från de fem tingsrätter i Västernorrlands, Gävleborgs och Jämtlands län. Förutom att handlägga mål har hovrätten i uppdrag att utbilda fiskaler och assessorer i den 4-åriga domarutbildningen.

Hovrätten är belägen i centrala Sundsvall och har ungefär 40 medarbetare. Vid domstolen ingår en växel där fem medarbetare ger service till sjutton domstolar. Växeln har även ansvar för servicen i hovrättens och kammarrättens gemensamma reception.

Hovrätten för Nedre Norrland är en domstol som ständigt utvecklar arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, god service, öppenhet och tillgänglighet. Vi har ett öppet och trivsamt arbetsklimat där allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts.