JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

IT- specialist

Arbetsbeskrivning

Du arbetar med domstolens IT-miljö och kommer vara ”superuser” i vårt interna system. Du är tillsammans med din närmsta kollega organisationens verksamhetsstöd inom IT och stöttar, utbildar, informerar och utvecklar domstolens personal inom området. Du kommer att ha en betydande roll för utvecklingen av domstolens digitaliseringsarbete och du har möjlighet att självständigt driva projekt. Du arbetar med alla yrkeskategorier på domstolen och jobbar tätt ihop med driftansvariga. Du arbetar både operativt och strategiskt.

I tjänsten ingår arbetsuppgifter som:

• Användarsupport och administration,

• Köpa in och administrera IT-produkter efter domstolens behov,

• Ansvara för informationen kring arbetsrutiner och utrustning,

• Utbildning av domstolens medarbetare i nya program och lanseringar,

• Arbeta proaktivt för att avhjälpa fel och förbättra IT-miljön,

• Arbeta med metodutveckling inom området,

• Arbete med domstolens digitaliseringsarbete.

I samverkan arbetar du för domstolens bästa ur ett helhetsperspektiv. Genom att aktivt medverka i arbetsgrupper, nätverk och projekt både lokalt på domstolen och inom Sveriges domstolar, bidrar du till domstolens utveckling.


Kvalifikationer

Vi söker dig som har mycket goda IT-kunskaper och en relevant utbildning. Du har några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och mycket goda kunskaper i Officepaketet. Vi ser gärna att du tidigare har arbetat på en myndighet och att du har jobbat med elektroniska ärendehanteringssystem.

Din förmåga att ge stöd och utbildning till andra medarbetare sätts ofta på prov när nya IT-lösningar ska införas eller vardagsproblem uppstår. Det krävs därför att du har hög pedagogisk förmåga, att du är serviceinriktad och kommunikativ samt att du har lätt för och trivs med att sätta dig in i nya sammanhang. I din arbetsroll samarbetar du gärna och din styrka ligger i ditt goda omdöme, nytänkande och lösningsorienterade fokus. Av ditt stora intresse håller du dig naturligt uppdaterad inom områdena IT och digitalisering och engageras av att arbeta utvecklingsorienterat på både en operativ och en strategisk nivå. För att lyckas i rollen är du ansvarskännande, noggrann och har för vana att arbeta proaktivt och systematiskt. Dina personliga egenskaper är avgörande för tjänsten.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse. 6 månaders provanställning tillämpas.

Antal platser: 1
Lön: Enligt överenskommelse.


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2017-03-01
Arbetsgivarens referensnummer: AD 2017/0139
Ansök här


Kontakt

Frida Sehlin Söderman
HR-specialist
031-732 71 51
frida.sehlinsoderman@dom.se

Anna Hjort Ööpik
Administrativ direktör
031-732 71 27
anna.hjort-oopik@dom.se

Kristina Veress Hagmar (Saco-S)
Föredragande jurist
031-732 72 65

Denise Zetterström
Domstolshandläggare/ST
031 - 732 73 10


Övrigt

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Om Förvaltningsrätten i Göteborg

Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 300 medarbetare. Vår främsta uppgift är att lösa tvister mellan enskilda och myndigheter. Domstolen har sex dömande avdelningar där var och en av dessa har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – migrationsrätt, skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Domstolen växer snabbt och samtidigt pågår flera utvecklingssatsningar, bland annat ett omfattande digitaliseringsarbete med målet att bli en digital domstol. Domstolen präglas av ett öppet och trivsamt arbetsklimat och det finns goda möjligheter till kompetensutveckling. Förvaltningsrätten eftersträvar mångfald bland personalen.

Till följd av att organisationen växer och att arbetet ska digitaliseras vill vi nu utöka vår IT-funktion med en IT-specialist.