JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Kammarrätten i Stockholm söker vik. arkivarie

Arbetsbeskrivning

Kammarrätten i Stockholm söker en vikarierande arkivarie under 6 månader då en av våra arkivarier kommer att vara tjänstledig i höst.

Tillsammans med funktionsansvarig arkivarie och ytterligare fyra kunniga kollegor ska du förvalta och utveckla kammarrättens arkiv och arkivverksamhet. Förteckningsarbete, gallring, sökningar i ärendehanteringssystemet Vera samt daglig hantering av förfrågningar om utlämnande av allmänna handlingar är några av arkivfunktionens löpande uppgifter. Att säkerställa myndighetens arkivkompetens och att utbilda och tillhandahålla information och rådgivning till myndighetens personal är en annan. Den vikarierande arkivarien har också en viktig uppgift i att fungera som bollplank och stöd till funktionsansvarig arkivarie.

För att uppnå så låg sårbarhet och hög flexibilitet som möjligt delas många av funktionens uppgifter av arkivets medarbetare. Genomgående gäller att ge god service både internt och externt.

Eftersom tjänsten innefattar handhavande av sekretesshandlingar är ett samtycke enligt 19 § säkerhetsskyddslagen (1996:627) ett krav för anställning.


Kvalifikationer

Det är ett krav att du är högskoleutbildad arkivarie (minst 40 p/60 hp arkiv-vetenskap), och att du har erfarenhet av arkivarbete på en statlig myndighet.

Vi förutsätter att du har gedigna kunskaper i arkiv- och offentlighetslagstiftning. Erfarenheter av arbete inom domstolsarkiv, verksamhetsbaserad arkivredovisning och sekretessbedömningar baserade på OSL och PUL är meriterande.

Det är viktigt att du har lätt för att samarbeta och vill arbeta i en mindre grupp där det är självklart att alla tar såväl ett eget som ett gemensamt ansvar, oavsett om det handlar om rutinärenden eller mer komplicerade frågor. Tjänsten kräver att du är kvalitetsmedveten, noggrann, har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Inte minst kontakterna med både omvärlden och övriga domstolen kräver att du är serviceinriktad, lyhörd, flexibel och stresstålig.

Stor vikt kommer att läggas på personliga egenskaper.

Glöm inte att märka de bifogade ansökningarna med KST 2017/213.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
6 månader eller längre
Omfattning: Heltid
Tillträde: 2017-08-07
Eller enligt överenskommelse.

Antal platser: 1
Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning.


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2017-05-28
Arbetsgivarens referensnummer: KST2017/213
Ansök här


Kontakt

Ulf Sandell
Service- och säkerhetschef
08-561 690 99

Linda Sjödin
Arkivarie
linda.sjodin@dom.se

Lars Thun
IT-administratör, ST-domstol
08-561 694 02

Patricia Schömer
Kammarrättstråd, Jusek
08-561 692 38
Patricia.Schomer@dom.se


Övrigt

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Kammarrätten i Stockholm samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.


Om Kammarrätten i Stockholm

Kammarrätten i Stockholm är den största av Sveriges fyra kammarrätter och är också landets Migrationsöverdomstol. Domstolen har cirka 240 medarbetare, varav ungefär 180 är jurister. Organisationen består av sex dömande avdelningar samt en administrativ enhet. Kammarrätten handlägger cirka 500 olika måltyper där de vanligast förekommande målen är migrationsmål, skattemål och socialförsäkringsmål.

Kammarrätten i Stockholm är en domstol som ständigt utvecklar arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättsäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Vi har ett öppet och trivsamt arbetsklimat, där allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts.

Våra lokaler är vackert och centralt belägna på Riddarholmen i Stockholm. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund.