JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Vänersborgs tingsrätt söker en rådman

Arbetsuppgifter

Som rådman på Vänersborgs tingsrätts allmänna avdelning arbetar du tillsammans med omkring 30 medarbetare. Avdelningen leds av en chefsrådman och en enhetschef som är ordinarie domare. På avdelningen arbetar ytterligare fyra ordinarie domare och en eller två fiskaler. Avdelningen är organiserad enligt rotelprinciper, på två enheter med sammanlagt tio rotlar. På varje rotel arbetar normalt utom domaren en notarie och två handläggare. Ett system med jourperioder tillämpas, vilket innebär att förhandlingar i förtursmål är koncentrerat i tvåveckorsperioder på en domare i taget.

Tingsrätten arbetar fortlöpande med att utveckla verksamheten i syfte att öka kvaliteten i olika avseenden, och samtliga medarbetare deltar i detta arbete gnom att vara med i särskilda kvalitetsgrupper med olika inriktning.

 

Kvalifikationer 

Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du på länken nedan.

Det finns goda möjligheter till individuellt anpassad fort- och vidareutbildning bl.a. inom ramen för Domstolsakademin.

Ansök via epost till:
domarnamnden@dom.se

 

Om Vänersborgs tingsrätt

Vänersborgs tingsrätt har i dag omkring 90 anställda som är indelade på tre dömande avdelningar och en administrativ enhet. Avdelning 1 är en allmän avdelning som handlägger brottmål, tvistemål, konkurser och ärenden. Avdelningarna 2 och 3 är mark- och miljödomstol som handlägger miljömål, fastighetsmål, va-mål och mål enligt plan- och bygglagen. Vid tingsrätten tjänstgör rådmän, tekniska råd, fiskaler, beredningsjurister, notarier, domstolshandläggare och administrativ personal. Tingsrätten är en modern arbetsplats med fina och vackert belägna lokaler nära Vänern, med goda pendlingsmöjligheter till t.ex. Göteborg. Mer information om tingsrätten finns på www.vanersborgstingsratt.domstol.se

 

Övrigt

Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Domarnämnden. Ansökan bör ske på den blankett som tagits fram för ändamålet. Blanketten finns tillgänglig på länken nedan.

Domarnämnden kommer att hämta in skriftliga yttranden från de referenser som anges. Det är därför viktigt att deras adresser (gärna e-post) anges.

Ordinarie domare anställs med fullmakt.

Läs mer

 




Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad: 100%

Antal platser: 1
Lön: Sveriges domstolar tillämpar individuell lönesättning


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2018-09-23
Arbetsgivarens referensnummer: 86-2018
Ansök här

Kontakt

Stefan Nilsson, lagman,
0521-270 236, stefan.nilsson@dom.se

Tomas Alvå, chefsrådman,
0521-270 314, tomas.alva@dom.se

Charlotte Stenberg Magnusson, (Saco-S),
0521-270 217, charlotte.stenbergmagnusson@dom.se


Övrigt

När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas meriter och kompetenser. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Om Domarnämnden