JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Värmlands tingsrätt söker en eller flera rådmän

Arbetsuppgifter

Verksamheten i Värmlands tingsrätt är uppdelad i två målavdelningar, samt en administrativ enhet. Målavdelningarna handlägger brottmål, tvistemål och ärenden och leds av varsin chefsrådman. Domare, domstolshandläggare och notarier är organiserade under respektive avdelning.

Vi söker nu en eller flera rådmän. Vi erbjuder ett stimulerande och omväxlande arbete i en domstol med goda möjligheter till personlig utvecklig.

Vårt arbetssätt med eget ansvar för tvistemål och ärenden skapar stor frihet och flexibilitet i domarrollen. Samtidigt har vi ett tydligt lagarbete för handläggning av brottmål. Vi har en klar ambition att målen i största möjliga utsträckning ska beredas av andra personalkategorier än domare.

Värmlands tingsrätt prioriterar det fortlöpande utvecklingsarbetet högt och verkar för ett modernt och öppet arbetsklimat, med engagerade och delaktiga medarbetare.

 

Kvalifikationer m.m.

Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du på länken nedan.

Du som söker ska ha vilja och förmåga att bidra till att tingsrättens verksamhet uppfyller högt ställda krav på kvalitet, snabbhet och god service till medborgarna. Du ska också ha en väl utvecklad samarbetsförmåga och kunna medverka till trivseln på arbetsplatsen.

Det finns goda möjligheter till individuellt anpassad utbildning, bl.a. inom ramen för Domstolsakademin.

Ordinarie domare anställs med fullmakt.

 

Om Värmlands tingsrätt

Värmlands tingsrätt är en medelstor allmän domstol, vars främsta uppgift är att handlägga brottmål och tvistemål. Tingsrätten beslutar även i olika typer av ärenden, t.ex. adoption, besöksförbud, god man och konkurser. Under 2017 avgjorde tingsrätten drygt 5 000 mål- och ärenden.

Verksamheten har cirka 60 anställda, varav 12 är ordinarie domare. Domsagan omfattar samtliga 16 kommuner i Värmlands län. Tingsrätten har sina lokaler i Rådhuset i centrala Karlstad.

Övriga upplysningar

Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Domarnämnden. Ansökan bör ske på den blankett som tagits fram för ändamålet. Blanketten finns tillgänglig på länken nedan.

Domarnämnden kommer att hämta in skriftliga yttranden från de referenser som anges. Det är därför viktigt att deras adresser (gärna e-post) anges.

Ansök via epost till:

domarnamnden@dom.se

Läs mer




Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad: 100%

Antal platser: 1
Lön: Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2018-10-28
Arbetsgivarens referensnummer: 95-2018
Ansök här

Kontakt

Lars Holmgård, lagman,
054-14 84 40, 070-191 66 60, lars.holmgard@dom,se


Övrigt

När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas meriter och kompetenser. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Om Domarnämnden