JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Betalning av ansökningsavgift till tingsrätt

Ansökningsavgifter betalas via en betaltjänst som erbjuder betalsätten betalkort (Mastercard/Visa) och faktura.

Betaltjänsten medför en snabbare hantering, både för den som gör inbetalningen och för domstolen. Risken för att handläggningen fördröjs begränsas då tingsrätten får rätt avgift och korrekt information om inbetalningen. Samtliga ansökningsavgifter betalas via betaltjänsten.

Vilka betalningsalternativ finns?

Betaltjänsten erbjuder betalsätten betalkort (Mastercard/Visa) och faktura. Betalkort är fördelaktigt då tingsrätten får omedelbar information om inbetalningen. Fakturainbetalning tar längre tid eftersom dessa behandlas av bankgirot.

Fakturan är avgiftsfri och skapas omedelbart i betaltjänsten, dvs. den skickas inte per post utan kan skrivas ut, om så önskas. På fakturan finns ett unikt OCR‑nummer och information om till vilket bankgiro betalning ska ske. Med hjälp av OCR-numret kan inbetalningen styras till respektive tingsrätt och information om inbetalningen.

Ärendet/målet påbörjas först när tingsrätten fått både ansökan och betalningen.

Hur nås betaltjänsten?

Betaltjänsten nås via https://betala.domstol.se/

Frågor?

Beroende av frågeställning finns följande supportfunktioner:

- Generella frågor rörande ansökan och betalning, kontakta aktuell tingsrätt. För kontaktuppgifter se http://domstol.se/Sok/?tab=contact%20

- Generella frågor kring funktioner i betaltjänsten, Domstolsverkets ekonomisupport: easupport@dom.se

- Funktionalitet rörande ditt betalkort, DIBS support 08 – 527 525 00, http://www.dibs.se/kundsupport




Senast ändrad: 2017-08-21