Patent- och marknadsdomstolen dömer i mål om gränsen mellan yttrandefriheten och marknadsföringslagen

Mål: PMT 14007-23
Patent- och marknadsdomstolen har i dag meddelat en dom där ett bolag och två ställföreträdare har förbjudits att använda viss otillbörlig marknadsföring i ett inlägg som publicerats på en webbplats med granskande ekonomisk journalistik. Domstolen har samtidigt bedömt att två andra inlägg på webbplatsen har haft ett i huvudsak nyhetsförmedlande och opinionsbildande syfte. Dessa två inlägg skyddas därför av yttrandefriheten och omfattas inte av marknadsföringslagens bestämmelser.

Ett bolag har på sin webbplats publicerat tre inlägg med artiklar som granskar olika företag i finansbranschen. I inläggen riktas bland annat kritik mot de granskade företagen för de råd som de ger till konsumenter. Samtidigt har bolaget genom samma webbplats erbjudit egen ekonomisk rådgivning och sålt en egen bok om privatekonomi. Ett av de kritiserade företagen har begärt att Patent- och marknadsdomstolen ska förbjuda bolaget som driver webbplatsen, två av ställföreträdarna och ytterligare ett bolag med koppling till det tidigare bolaget att fortsätta publicera inläggen eftersom de utgör otillbörlig marknadsföring.

En central fråga i målet har varit om inläggen på webbplatsen utgör marknadsföring för svarandenas egen rådgivningsverksamhet och bok om privatekonomi eller om de skyddas av yttrandefriheten. Patent- och marknadsdomstolen har bedömt att det första inlägget utgör marknadsföring samt att marknadsföringen är vilseledande och otillbörlig. Domstolen har därför förbjudit bolaget som driver webbplatsen och de två ställföreträdarna att fortsätta med den marknadsföringen. När det gäller de två senare inläggen har domstolen tvärtom ansett att de varit i huvudsak nyhetsförmedlande och opinionsbildande och att marknadsföringslagen därför inte ska tillämpas på dem.

Rådmannen Daniel Severinsson säger i en kommentar:

– När ett bolag på sin webbplats publicerar artiklar som granskar och kritiserar konkurrenter har både innehållet i artiklarna och sammanhanget de publiceras i betydelse för om de ska anses utgöra marknadsföring eller om de skyddas av yttrandefriheten. I det här fallet har domstolen bedömt att ett inlägg utgör marknadsföring eftersom bolaget i samband med att det kritiserar sina konkurrenter tydligt lyfter fram och rekommenderar sina egna varor och tjänster som alternativ. De två andra inläggen har enligt domstolen varit i huvudsak nyhetsförmedlande och opinionsbildande och då ska yttrandefriheten ges företräde framför marknadsföringslagen.