Vissa av Konsumentombudsmannens beslut, till exempel beslut om utfärdade av föreläggande, kan överklagas till Patent- och marknadsdomstolen. I överklagandet måste det finnas ett tydligt yrkande och vilka grunder som finns för att beslutet ska ändras. Överklagandet ska skickas till Konsumentombudsmannen.
Domstolens hantering av överklaganden
1. Konsumentombudsmannen skickar överklagan till domstolen
När Konsumentombudsmannen har granskat att överklagan kommit in i rätt tid skickas den över till Patent- och marknadsdomstolen.
2. Domstolen kan ta beslut direkt
Patent och marknadsdomstolen kan besluta direkt på handlingarna.
3. Skriftväxling
Om domstolen behöver mer information om ärendet kan parterna behöva skicka in det.
4. Eventuellt sammanträde
Om det behövs eller någon av parterna begär det kan domstolen kalla till ett sammanträde.
5. Domstolen beslutar i ärendet
Mellan en och fyra ledamöter beslutar tillsammans i ett ärende.
Överklaga domstolens beslut
Det går att överklaga beslutet inom tre veckor till Patent- och marknadsöverdomstolen som finns hos Svea hovrätt. Överklagandet skickas till Patent- och marknadsdomstolen som prövar om det kommit in i rätt tid och därefter skickar det vidare till Patent- och marknadsöverdomstolen.