– Från allra första början bestämde vi att syftet med firandet ska vara att stärka barns och ungas kunskaper om domstolens roll i ett demokratiskt samhälle, säger Linda Kaufman som då var administrativ assessor och en av projektledarna för jubileumsfirandet.
Jubileumskommittén bjöd in grundskoleförvaltningen i Göteborgs stad och välkomnade elever att föranmäla sig till öppet hus. Det var först till kvarn som gällde och platserna fylldes fort.
Totalt besökte 28 skolklasser tingsrätten onsdagen den 25 september. De fick vara med om ett rättegångsspel, en filmvisning av en historisk rättegång, en utställning av tingsrättens historia, möjlighet att se en förhandlingssal och ställa frågor till tingsrättens medarbetare. På plats fanns även externa aktörer inom rättskedjan, bland andra Polisen, Åklagarmyndigheten, Nämndemannaföreningen i Göteborg, Försvararkollegiet och Kriminalvården.
Varje klass hade en egen värd för dagen som visade runt i tingsrättens lokaler och genom det gedigna programmet. Värdarna, som var tingsrättens medarbetare, var klädda i kläder från 1600-talet, lånade från Göteborgsoperan. Johan Edling, administrativ assessor, var dagen till ära klädd som en borgare på 1600-talet.
– Tanken var att vi ska representera hur människor såg ut på den tiden. Vi har fått många och väldigt blandade frågor från barnen. Många är intresserade av den historiska filmen som de har sett. De undrar om dödsstraff och vad som hände när man slutade med dödsstraff i Sverige, berättar Johan Edling.
Lansering av barnbok
I samband med firandet lanserades en barnbok, skriven av några av tingsrättens medarbetare och illustrerad av Sandra Fröjd. Boken utspelar sig i tingsrättens miljöer både i nutid och i dåtid, och följer huvudpersonen Melvin som är på studiebesök på domstolen. När han passerar larmbågen i domstolens entré kastas han tillbaka i tiden till tingsrättens begynnelse 1624.
– Ofta sitter jag och skriver domar så detta var lite nytt. Jag har själv tre barn och har läst några barnböcker. Det var ett helt annat sätt att skriva, tänka och framför allt att på ett lätt sätt försöka förklara vad vi gör så att alla förstår, säger Johan Edling.