Förvaltningsrättens bemötandepolicy
Bemötande i telefon
- Det ska vara lätt för dig att komma i kontakt med oss under ordinarie öppettider.
- Om du söker en viss person som inte finns tillgänglig ska du få ett besked om när hen beräknas vara tillbaka eller bli erbjuden möjlighet att bli återuppringd.
- När du ringer ska vi lyssna aktivt och ge dig tid att framföra ditt ärende.
- Vid behov ska vi erbjuda dig information om hur vi handlägger och avgör målen.
Bemötande i skrift
- Skrivelser och domar från förvaltningsrätten ska ha ett klart och enkelt språk.
- På vår hemsida ska du lätt kunna hitta information om bland annat aktuella handläggningstider i ett flertal måltyper, hur en muntlig förhandling går till och hur vi handlägger målen.
- Den information som du hittar på vår hemsida ska vara uppdaterad och korrekt.
- Förfrågningar till domstolen ska besvaras så snabbt som det är möjligt.
Bemötande vid besök på domstolen
- Domstolen ska vara en lugn och trygg miljö.
- Du ska få ett vänligt och respektfullt bemötande.
- I domstolens lokaler ska du lätt kunna hitta information om hur en muntlig förhandling går till och hur vi handlägger målen med mera.
- Vi ska finnas tillgängliga för att kunna besvara frågor och visa dig tillrätta både före och efter en förhandling.
- Som part ska du ges möjligheten att använda dig av enskilda väntrum.
- Om en förhandling är försenad med mer än fem minuter ska du informeras om förseningen och när förhandlingen förväntas börja.
Bemötande under en muntlig förhandling
- Som part vid muntlig förhandling ska du få information om vilka deltagarna i förhandlingen är och hur förhandlingen kommer att gå till.
- Under förhandlingen ska du få ett vänligt och respektfullt bemötande och vi ska lyssna aktivt.
- Tonen under förhandlingen ska vara god och alla parter ska få komma till tals.
- Vi ska förklara vad som händer med målet efter den muntliga förhandlingen.