Ny dom om reklamation

Mål: Ö 873-24
Ett bolag hyrde en lokal som drabbades av en vattenskada. Bolaget begärde, genom sitt försäkringsbolag, ersättning av hyresvärden för skador på bland annat saker som fanns i lokalen. Talan väcktes vid tingsrätten. Frågan om hyresgästens skyldighet att reklamera skadan till hyresvärden skickades till Högsta domstolen för avgörande.

Reklamationsskyldighet innebär att en part i en avtalsrelation måste ge motparten ett meddelande med visst innehåll för att behålla sina rättigheter eller för att kunna göra gällande krav mot motparten. Utgångspunkten är att det finns en allmän princip om skyldighet att reklamera vid kontraktsbrott. Högsta domstolen uttalar dock att hyresavtalets särdrag och lagstiftningens utformning talar mot att en hyresgäst ska vara skyldig att reklamera. Till detta kommer att hyresgästen enligt lag har en skyldighet att meddela hyresvärden när en skada uppkommer.

Högsta domstolens slutsats är att det inte finns någon skyldighet för en hyresgäst att reklamera vid brist i nyttjanderätten.

Benämning

Kylbaffeln