EU:s dataskyddsförordning, eller GDPR som den också kallas, innehåller regler om hur man får behandla personuppgifter. Förordningen har kompletterats med svensk lagstiftning, bl.a. dataskyddslagen med tillhörande förordning. Detta regelverk gäller i domstolarnas och hyres- och arrendenämndernas administrativa verksamhet samt för all verksamhet som bedrivs av övriga myndigheter inom Sveriges Domstolar.
Detta regelverk gäller även för viss del av domstolarnas mål- och ärendehantering och för hyres- och arrendenämndernas ärendehantering. På detta område finns även kompletterande lagstiftning i form av domstolsdatalagen med tillhörande förordning.
För viss del av domstolarnas behandling av personuppgifter gäller i stället brottsdatalagen med tillhörande förordning. Detta regelverk gäller vid sådan behandling av personuppgifter som utförs av domstolarna i syfte att förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet, utreda eller lagföra brott eller verkställa straffrättsliga påföljder. Det gäller också vid behandling som sker i syfte att upprätthålla ordning och säkerhet. På brottsdatalagens område finns även en särskild lag för domstolarnas behandling av personuppgifter, med tillhörande förordning.
Varför och hur behandlas dina personuppgifter?
Myndigheterna inom Sveriges Domstolar behandlar personuppgifter för olika ändamål och respektive myndighet är personuppgiftsansvarig för den behandling som sker hos den myndigheten.
Behandling av personuppgifter
Hyres- och Arrendenämnden i Göteborg (i fortsättningen nämnden)
(org.nr. 202100–2742) är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som sker hos nämnden.
Nämnden behandlar personuppgifter för att handlägga ärenden men även för handläggning i sin administrativa verksamhet.
Inom ärendehanteringen
Om du lämnar uppgifter om dig själv i ett ärende till nämnden kommer dina personuppgifter att behandlas inom ramen för den aktuella ärendehanteringen. Nämnden behandlar då dina personuppgifter i syfte att handlägga ärendet, som en del i det som kallas myndighetsutövning och som en del i utförandet av en uppgift av allmänt intresse.
För att nämnden ska kunna handlägga ärendet behöver du lämna korrekta och uppdaterade kontaktuppgifter. Utöver det finns inte någon skyldighet för dig att komma in med personuppgifter till nämnden. Nämnden kan även hämta kontaktuppgifter till dig från andra register. Dina personuppgifter kan komma att användas vid senare tillfällen om det behövs för en enhetlig rättstillämpning, för något annat ärende samt för statistisk uppföljning.
De som kan få del av personuppgifterna är anställda på nämnden eller andra som behöver få del av dem för att ärendet ska kunna handläggas, exempelvis motparter eller tolkar. Uppgifterna kan också komma att överföras till en annan nämnd eller myndighet, exempelvis om de felaktigt skickats till nämnden, eller om det annars behövs för att handlägga ärendet. Dina personuppgifter kan även komma att lämnas ut, exempelvis till privatpersoner och journalister, vid en begäran om att få ta del av allmän handling där dina personuppgifter förekommer, om de inte omfattas av sekretess.
Dina personuppgifter kommer att behandlas av nämnden så länge de behövs. När ärendet är avslutat kommer dina personuppgifter att sparas i arkiv så länge den arkivrättsliga lagstiftningen kräver det.
Inom den administrativa verksamheten
Om du lämnar uppgifter om dig själv till nämnden kommer dina personuppgifter att behandlas för att kunna handlägga det administrativa ärendet. Dina personuppgifter kan också användas vid ett senare tillfälle om de behövs för en enhetlig handläggning av våra administrativa ärenden.
De som kan få del av personuppgifterna är anställda på nämnden, andra som behöver få del av dem för att ärendet ska kunna behandlas eller den nämnd eller annan myndighet som uppgifterna eventuellt överförs till som behöver få del av dem för att handlägga ärendet. Dina personuppgifter kan även komma att lämnas ut vid en begäran om att få ta del av allmän handling där dina personuppgifter förekommer, om de inte omfattas av sekretess.
Dina personuppgifter kommer att behandlas av nämnden så länge de behövs. Om uppgifterna ingår i en allmän handling kommer de att bli föremål för arkivering så länge den arkivrättsliga lagstiftningen kräver det.
Om du ställer en allmän fråga eller motsvarande
Om du lämnar uppgifter om dig själv i samband med en allmän fråga eller framställan kommer uppgifterna att behandlas inom ramen för din fråga eller framställan i nödvändig utsträckning för att kunna hantera denna. Nämnden behandlar då dina personuppgifter som en följd av en rättslig förpliktelse eller som en del i utförandet av en uppgift av allmänt intresse.
Om du begär att få ta del av allmänna handlingar
Om du lämnar uppgifter om dig själv i samband med att du begär att få ut en allmän handling kommer uppgifterna att behandlas i nödvändig utsträckning inom ramen för denna begäran. Nämnden behandlar då dina personuppgifter som en följd av en rättslig förpliktelse.
Om du söker en anställning
Om du lämnar uppgifter om dig själv i samband med en rekryteringsprocess kommer uppgifterna att behandlas inom ramen för denna process i nödvändig utsträckning för att hantera processen. Nämnden behandlar då dina personuppgifter som en del i dess myndighetsutövning och som en del i utförandet av en uppgift av allmänt intresse.
Om du har eller ska ingå ett avtal
Om du lämnar uppgifter om dig själv i samband med ingående av ett avtal kommer uppgifterna att behandlas med anledning av och inom ramen för detta avtal, i nödvändig utsträckning.
Kontaktuppgifter
Om du har frågor när det gäller personuppgiftsbehandling är du välkommen att kontakta oss.
Personuppgiftsansvarig:
Postadress: 404 83 Göteborg
Besöksadress: Ullevigatan 15
Telefon: 031-314 03 60
E-post: hyresnamndenigoteborg@dom.se
Dataskyddsombud:
Patrik Claesson
E-post: patrik.claeson@dom.se