Om du vill läsa en dom eller beställa handlingar i ett mål ska du kontakta den domstol som har målet. Du har rätt att vara anonym. Du som är part i ett pågående mål behöver inte beställa, du får handlingarna skickade till dig.
Domstolen gör alltid en sekretessprövning innan en handling lämnas ut.
Ibland kostar det att få ut handlingar. Det beror bland annat på beställningens omfattning och om handlingarna finns elektroniskt, behöver skannas eller kopieras.
Om du vill vara anonym
Du som vill vara anonym när du beställer allmänna handlingar rekommenderas att besöka domstolen. Saknar du möjlighet att ta dig till domstolen kan du ta kontakt via telefon, eller via brev eller e-post om din adress inte avslöjar din identitet.
Du hämtar dina beställda handlingar på plats och betalar eventuell avgift kontant.
Här beställer du
Kontakta Hyres- och arrendenämnden i Göteborg:
Tel: 031-314 03 60
E-post: hyresnamndenigoteborg@dom.se
Postadress: 404 83 Göteborg
Besöksadress: Ullevigatan 15, 411 39 Göteborg
Allmän handling
Vid hyres- och arrendenämnden förvaras handlingar från ärenden som handlagts vid nämnden. För att vi ska kunna hjälpa dig är det viktigt att du anger så mycket information som möjligt om handlingen du söker.
Vid beställning har nämnden möjlighet att söka i hyresnämndens målhanteringssystem. Vid beställning av handligar i ärenden innan 1 mars 2004 behöver nämnden ärendenummer eller datum när ärendet avgjordes.
Nämnden har skyldighet att lämna ut kopior av allmänna handlingar i pappersform. I vissa fall kan utlämnandet ske i annan form än papperskopior om nämnden finner det lämpligt. Lämplighetsbedömningen som nämnden gör är inget beslut och kan därför inte överklagas.
Kostnader vid beställning
Vid beställningar kan avgifter tas ut. I dessa fall gör nämnden det med stöd av avgiftsförordningen.
Betalningen kan ske genom kortbetalning i receptionen eller genom fakturering. Vid fakturering behöver nämnden fullständigt namn, adress samt person- eller organisationsnummer.
Pappershandling som lämnas ut på nämnden eller skickas med brev
Papperskopia, 1-9 sidor är gratis
Papperskopia, 10 sidor, 50 kr
Papperskopia fler än 10 sidor, 50 kr + 2 kr per sida
Handlingar som skickas med e-post
Inskannade handlingar
Elektronisk kopia, 1-9 sidor är gratis
Elektronisk kopia, 10 sidor 50 kr
Elektronisk kopia fler än 10 sidor, 50 kr + 2 kr per sida
Digitalt upprättade handlingar
PDF-filer, 1-9 stycken är gratis
PDF-filer, 10 stycken, 50 kr
PDF-filer, fler än 10 stycken, 50 kr + 2 kr per sida
USB som lämnas ut på nämnden eller skickas med brev
Handlingar
För handlingar som lämnas ut på USB gäller samma avgifter som för handlingar som e-postas. Därtill kommer en kostnad för USB på 50 kr
Ljudinspelningar
För ljudinspelningar som lämnas ut på USB tas det ut en avgift på 120 kr per USB.