EU:s dataskyddsförordning, eller GDPR som den också kallas, innehåller regler om hur man får behandla personuppgifter. Förordningen har kompletterats med svensk lagstiftning, bl.a. dataskyddslagen med tillhörande förordning. Detta regelverk gäller i domstolarnas och hyres- och arrendenämndernas administrativa verksamhet samt för all verksamhet som bedrivs av övriga myndigheter inom Sveriges Domstolar.
Detta regelverk gäller även för viss del av domstolarnas mål- och ärendehantering och för hyres- och arrendenämndernas ärendehantering. På detta område finns även kompletterande lagstiftning i form av domstolsdatalagen med tillhörande förordning.
För viss del av domstolarnas behandling av personuppgifter gäller i stället brottsdatalagen med tillhörande förordning. Detta regelverk gäller vid sådan behandling av personuppgifter som utförs av domstolarna i syfte att förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet, utreda eller lagföra brott eller verkställa straffrättsliga påföljder. Det gäller också vid behandling som sker i syfte att upprätthålla ordning och säkerhet. På brottsdatalagens område finns även en särskild lag för domstolarnas behandling av personuppgifter, med tillhörande förordning.
Varför och hur behandlas dina personuppgifter?
Myndigheterna inom Sveriges Domstolar behandlar personuppgifter för olika ändamål och respektive myndighet är personuppgiftsansvarig för den behandling som sker hos den myndigheten.
Vår personuppgiftsbehandling
Personuppgiftsansvar
Hyres- och Arrendenämnden i Linköping (org.nr 202100-2742) är personuppgiftsansvarig för de behandlingar av den personuppgiftsbehandling som äger rum vid myndigheten. Hyres- och arrendenämnden behandlar personuppgifter för att enligt handlägga mål och ärenden enlig lag men också i sin administrativa verksamhet. Behandlingen sker i enlighet med dataskyddslagstiftningen.
Meddelanden som skickas till hyres- och arrendenämnden blir som huvudregel allmänna handlingar som diarieförs, registreras och som vid en begäran kommer att lämnas ut om uppgifterna inte omfattas av sekretess. Med andra ord kan personuppgifter komma att lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen.
Period under vilka personuppgifterna kommer att lagras
I vilken utsträckning hyres- och arrendenämnden är skyldig att bevara allmänna handlingar följer av arkivlagstiftningen. Hyres- och arrendenämnden följer dessa regler och gallrar allmänna handlingar i enlighet med gällande gallringsregler och beslut. Personuppgifter som inte ingår i en allmän handling sparas endast så länge de är nödvändiga för de ändamål som de behandlas för.
Rätt till tillgång
Du kan begära att få ett besked om huruvida hyres- och arrendenämnden behandlar personuppgifter som rör dig och i så fall få en kopia av dessa - ett så kallat registerutdrag - tillsammans med viss närmare information.
Registerutdraget skickas till din folkbokföringsadress.
Rätt till rättelse med mera
Om du anser att personuppgifterna som rör dig är felaktiga eller ofullständiga kan du begära att få uppgifterna rättade eller kompletterade. Enligt dataskyddslagstiftningen kan du också invända mot tingsrätten personuppgiftsbehandling och begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas.
Rätt till radering
Du kan i vissa fall få dina personuppgifter raderade. När dina personuppgifter behövs för att hyres- och arrendenämnden ska kunna fullgöra sitt uppdrag eller framgår av en allmän handling finns ingen möjlighet att radera uppgifterna.
Rätt till dataportabilitet
Om hyres- och arrendenämnden behandlar personuppgifter om dig för att uppfylla ett avtal har du i vissa fall möjlighet att få ut personuppgifter som rör dig för att använda dessa på annat håll, exempelvis överföra uppgifterna till en annan personuppgiftsansvarig.
Särkilt om behandling av personuppgifter vid kamerabevakning
Hyres- och arrendenämndens lokaler kamerabevakas som en del i domstolens säkerhetsarbete. Personuppgifterna behandlas som en del i utförandet av en uppgift av allmänt intresse. Inspelat material lagras i maximalt 14 dagar från inspelningsdatum och raderas sedan. Vid en eventuell polisutredning kan en del av inspelat material sparas så länge det är nödvändigt.
De som kan få del av personuppgifterna är anställda på hyres- och arrendenämnden och andra som behöver få dem för att hantera en eventuell säkerhetsincident. Uppgifterna kan komma att lämnas ut vid en begäran om att ta del av allmän handling om de inte omfattas av sekretess.
Klagomål
Om du är missnöjd med den personuppgiftsbehandling som äger rum kan du vända dig till Hyres- och arrendenämnden eller Integritetsskyddsmyndigheten med ditt klagomål. Beslut som tingsrätten meddelar i egenskap av personuppgiftsansvarig med anledning av att du utövar dina rättigheter enligt dataskyddslagstiftningen får överklagas till allmän förvaltningsdomstol. Vill du kräva skadestånd kan du framföra ditt krav direkt till hyres- och arrendenämnden eller väcka talan i allmän domstol. Du kan också ansöka om skadestånd hos Justitiekanslern som handlägger anspråk på ersättning enligt skadeståndslagen och EU:s dataskyddsförordning.
Kontaktuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten: www.imy.se
Hyres- och arrendenämndens dataskyddsombud
Om du har synpunkter eller frågor rörande hyres- och arrendenämnden behandling av personuppgifter kan du vända dig till domstolens dataskyddsombud, hyresrådet Erik Ferlin via mail eller telefon 013-251000. Dataskyddsombudet har i uppgift att bl.a. kontrollera att den personuppgiftsbehandling som äger rum vid hyres- och arrendenämnden är författningsenlig och korrekt.
Maila dataskyddsombudet: hyresnamndenilinkoping@dom.se