Hyres- och arrendenämnden i Västerås söker ett tf. hyresråd
På hyresnämnden tjänstgör som regel tre hyresråd. Vi behöver nu anställa ett tf. hyresråd, som ersättare för ett ordinarie hyresråd, under en period om upp till 11 månader från och med mars/april 2025.
Arbetsuppgifter
Ett hyresråd är ordförande i hyres- eller arrendenämnden när nämnden fattar beslut eller medlar i tvister enligt hyreslagen, bostadsrättslagen, bestämmelserna om arrende i jordabalken och viss annan fastighetsrättslig lagstiftning. Vid sammanträde inför nämnden deltar som huvudregel ytterligare två ledamöter (s.k. intresseledamöter). En av dem är väl insatt i fastighetsförvaltning eller jordägares förhållanden och den andra är väl insatt i hyresgästers, bostadsrättshavares eller arrendatorers förhållanden.
Ett hyresråd har också helhetsansvaret för de ärenden som handläggs på viss rotel. Hyres- och arrendenämnden i Västerås har fyra rotlar. Till varje rotel är en nämndhandläggare knuten. Hyresråd och nämndhandläggare samarbetar under beredningen av ärendet. Handläggarna för också protokoll vid nämndens sammanträden. På hyres- och arrendenämnden tjänstgör också en beredningsjurist på deltid.
Arbetet är förenat med resor för att leda sammanträden vid andra orter inom nämndens verksamhetsområde som omfattar Dalarnas län, Uppsala län, Södermanlands län och Västmanlands län. Huvuddelen av arbetet bedrivs dock på kansliet som är beläget i Västerås.
Det finns goda möjligheter till individuellt anpassad fort- och vidareutbildning bland annat inom ramen för Domstolsakademien. Landets hyres- och arrendenämnder genomför regelbundet gemensamma utbildningsinsatser och erfarenhetsutbyten.
Kvalifikationer
Arbetet som hyresråd vid hyres- och arrendenämnden passar dig som utöver din juridiska kompetens även har stor integritet, känner dig trygg i självständigt beslutsfattande och har goda personliga förutsättningar för att på ett förtroendeingivande sätt medla mellan tvistande parter. Du behöver också ha ett genuint intresse för bemötandefrågor inom offentlig förvaltning.
Stort avseende fästs vid ditt intresse och din förmåga att leda förhandlingar, att medla mellan parterna samt att rättsligt kunna hantera tvister på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. Vikt läggs också vid din förmåga att kunna bemöta parter, ombud och allmänhet på ett adekvat och professionellt sätt.
Även din samarbetsförmåga samt vilja och förmåga att delta i utvecklingen av verksamheten är egenskaper som bedöms som viktiga för alla våra medarbetare.
Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du på länken nedan.
Eftersom domstolen har ett stort verksamhetsområde ingår resor. Körkort är därmed önskvärt.
Övriga upplysningar
Bifoga personligt brev, CV och övriga handlingar som efterfrågas i Domarnämndens kravprofil.