Blekinge tingsrätt söker en eller flera rådmän
Arbetsuppgifter
Som rådman på Blekinge tingsrätt arbetar du med alla mål- och ärendetyper som förekommer vid allmän domstol, tillsammans med cirka 40 medarbetare, varav 8 ordinarie domare. Arbetsuppgifterna är väldigt omväxlande då vi har stor variation på våra mål.
Vi har en väl utvecklad beredningsorganisation, samt ett målkansli med långtgående delegationsrätt, där vissa måltyper handläggs fullt ut.
Arbetsformerna förutsätter ett gott och nära samarbete både inom domargruppen och mellan de olika yrkeskategorierna på tingsrätten för att gemensamt hantera domstolens uppdrag på bästa sätt.
Som rådman deltar du i utbildningen av övrig personal, inte minst notarier och fiskaler, både genom fortlöpande handledning och genom att medverka i olika utbildningsinsatser. Detta förutsätter en god pedagogisk förmåga samt en god förmåga att ge konstruktiv återkoppling och på andra sätt utöva ett aktivt handledarskap.
Tingsrätten arbetar fortlöpande med att utveckla verksamheten i syfte att öka kvaliteten i olika avseenden.
Tingsrätten erbjuder goda förutsättningar för flexibilitet i arbetsvillkoren, såsom möjlighet till distansarbete i viss utsträckning.
Vid tingsrätten tjänstgör rådmän, fiskaler, beredningsjurist, notarier, domstolshandläggare och administrativ personal. Mer information om tingsrätten finns på Blekinge tingsrätt (domstol.se)
Kvalifikationer m.m.
Arbetet som rådman ställer höga krav på juridisk skicklighet, omdöme, samarbetsförmåga, arbetskapacitet och förmåga till självständigt beslutsfattande. En väl utvecklad förmåga att se till hela tingsrättens uppdrag är en förutsättning. Du har även intresse för att utveckla och förbättra verksamheten.
Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du via länken.
Det finns goda möjligheter till individuellt anpassad fort- och vidareutbildning bl.a. inom ramen för Domstolsakademin.
Om Blekinge tingsrätt
Blekinge tingsrätt är en öppen och modern arbetsplats med skickliga och engagerade medarbetare. Vi har en effektiv målhantering och goda resultat, vilket gör att vi har en bra arbetssituation.
Vår domkrets innefattar hela Blekinge och våra kulturhistoriska lokaler är vackert och centralt belägna i Karlskrona, med goda pendlingsmöjligheter.
Karlskronas imponerande och väl bevarade arkitektur och stadsplan gav staden världsarvsstatus år 1998. Karlskrona kommun erbjuder fina möjligheter till rekreation. Det finns fina stränder, ett rikt djur och naturliv men även naturreservat, vandringsleder och motionsspår. Karlskronas skärgård är Sveriges sydligaste skärgård som består av 1650 öar, kobbar och skär. I kommunen finns även ett stort antal statliga myndigheter så som Boverket, Kustbevakningen med flera.
Övriga upplysningar
Ordinarie domareanställs med fullmakt.
Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Domarnämnden. Ansökan bör ske på den blankett som tagits fram för ändamålet. Blanketten finns tillgänglig via länken.
Domarnämnden kommer att hämta in skriftliga yttranden från de referenser som anges. Det är därför viktigt att deras adresser (gärna e-post) anges.