Nacka tingsrätt söker en lagman
Arbetsuppgifter
Lagmannen är chef för tingsrätten med ansvar för att verksamheten bedrivs rättssäkert och effektivt med hög kvalitet. Det är ett synnerligen intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete. Din uppgift är bland annat att, i samråd med andra chefer på tingsrätten, anpassa och utveckla domstolens verksamhet efter nya förutsättningar och att bidra till att domstolen förblir en attraktiv arbetsplats.
Lagmannen ska verka för att allmänheten har ett högt förtroende för domstolen. Du samverkar med andra domstolar, myndigheter och organisationer. Lagmannen är också domare och deltar i den dömande verksamheten, dock i mindre utsträckning. Uppdraget innefattar även ansvar för tingsrättens ekonomi, arbetsmiljö och samverkan med fackliga organisationer.
Arbetet bygger på ett gott och förtroendebaserat ledarskap, vilket innebär att lagmannen leder och utvecklar verksamheten tillsammans med övriga chefer och medarbetare. En viktig arbetsuppgift är att uppmuntra till ett aktivt medarbetarskap där medarbetarna bidrar till en positiv utveckling av verksamheten. Att följa förändringar i omvärlden och inom organisationen ingår i uppdraget.
Kvalifikationer m.m.
Som lagman behöver du ha ett mycket stort intresse för ledarskap, en målmedvetenhet och personlig drivkraft. I uppdraget behöver du ha förmåga och intresse att se till såväl kärnverksamheten som myndighetsperspektivet och administrationen av tingsrätten för att på bästa sätt leda, fördela och utveckla domstolens arbete.
Stor vikt läggs vid personliga egenskaper som har betydelse för chefs- och ledarskapet, såsom förmågan att engagera och motivera medarbetarna, ta initiativ och driva arbetet framåt. Du förstår vikten av att främja ett aktivt medarbetarskap i tingsrätten och du skapar förtroende och engagemang genom att vara en tydlig, men också lyhörd och kommunikativ ledare.
Du ska svara mot mycket högt ställda krav på yrkesskicklighet särskilt vad gäller juridisk skicklighet, analysförmåga, förmåga att uttrycka sig i tal och skrift samt självständighet, omdöme och samarbetsförmåga.
Utöver ovan nämnda kvalifikationer ska du motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare och den särskilda kravprofilen för chefer. Kravprofilerna hittar du via länken.
Det finns goda möjligheter till individuellt anpassad fort- och vidareutbildning bland annat inom ramen för Domstolsakademin.
Om Nacka tingsrätt
Nacka tingsrätt är en öppen, modern och utvecklingsinriktad arbetsplats med engagerade medarbetare. Domstolen är med sina omkring 155 anställda en av de största tingsrätterna i Sverige. Vi är också den största av landets fem mark- och miljödomstolar. Vi handlägger mer än 10 000 mål och ärenden om året, varav tre fjärdedelar på den allmänna sidan och en fjärdedel på mark- och miljödomstolen. Verksamheten kännetecknas av hög kvalitet vilket möjliggörs genom ett gott samarbete mellan medarbetare, oavsett yrkesroll eller organisatorisk tillhörighet. På tingsrätten arbetar vi aktivt med att förbättra och utveckla verksamheten. Vi har ett väl utvecklat digitalt arbetssätt. Vår målsättning är att alla som arbetar på tingsrätten eller som kommer i kontakt med oss ska bemötas vänligt och med respekt. Tingsrätten verkar för goda möjligheter att förena arbete med privatliv.
Tingsrätten har idag 41 ordinarie domare och nio fiskaler. Av de ordinarie domarna är fjorton tekniska råd. Tingsrätten är indelad i fyra dömande avdelningar med en chefsrådman som chef för varje avdelning. Det finns också en administrativ avdelning som leds av en administrativ direktör. Domsagan för tingsrättens två allmänna avdelningar omfattar Nacka, Värmdö och Tyresö kommuner. Tingsrätten hanterar också utsökningsärenden där svaranden har hemvist i hela Stockholms län. Mark- och miljödomstolens två avdelningar har ett domsområde som omfattar Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Gotlands, Västmanland och Dalarnas län samt Hallsberg, Kumla Lekeberg, Lindesbergs, Ljusnarsbergs, Nora och Örebro kommuner.
Tingsrätten finns i moderna lokaler i Sickla.
Övriga upplysningar
Ordinarie domare anställs med fullmakt.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och förutsätter därmed en godkänd säkerhetsprövning.
Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Domarnämnden. Ansökan bör ske på den blankett som tagits fram för ändamålet. Blanketten finns tillgänglig via länken.
Domarnämnden kommer att hämta in skriftliga yttranden från de referenser som anges. Det är därför viktigt att deras adresser (gärna e-post) anges.