Målsättning
Vårt bemötande ger allmänheten förtroende för kammarrätten. Vi bemöter alla som kommer i kontakt med kammarrätten likvärdigt, vänligt och respektfullt. Det är lätt att komma i kontakt med kammarrätten och vi ger korrekt information som är lätt att förstå.
Bemötande i telefon
- Det ska vara lätt för dig att komma i kontakt med oss under ordinarie öppettider.
- Om du söker en viss person som inte finns tillgänglig ska du få ett besked om när hen beräknas vara tillbaka och på vilket direktnummer.
- När du ringer ska vi lyssna aktivt och ge dig tid att framföra ditt ärende.
- Vid behov ska vi erbjuda dig information om hur vi handlägger och avgör målen.
Bemötande i skrift
- Skrivelser och domar från kammarrätten ska ha ett klart och enkelt språk.
- Förfrågningar till domstolen ska besvaras så snabbt som möjligt. E-post bör besvaras inom två arbetsdagar.
- Vi ska ha en informativ och uppdaterad hemsida.
Bemötande vid besök på domstolen
- När du kommer till domstolen ska du mötas av personal som kan lämna information och svara på frågor.
- Du ska få ett vänligt och respektfullt bemötande.
- Det ska finnas lättillgänglig information, bland annat om hur en muntlig förhandling går till.
- Personal ska finnas tillgänglig både före och efter en förhandling.
Bemötande under en muntlig förhandling
- Parterna ska få information om vilka deltagarna i förhandlingen är och om hur förhandlingen kommer att gå till.
- Under förhandlingen ska du få ett vänligt och respektfullt bemötande och vi ska lyssna aktivt.
- Tonen under förhandlingen ska vara god och alla parter ska få komma till tals.
- Vi ska förklara vad som händer med målet efter den muntliga förhandlingen.
Du som har synpunkter på kammarrättens bemötande är välkommen att höra av dig till oss.