Tingsrättens förordnandesystem
Nacka tingsrätt tillämpar särskilda riktlinjer för fördelning av uppdrag när domstolen ska förordna advokat eller annan jurist för vissa uppdrag och då någon särskild jurist inte har begärts.
Nacka tingsrätt inför ett datoriserat förordnandesystem som ska säkerställa en jämn, objektiv och transparent fördelning av uppdrag när ingen särskild jurist har begärts av part. För att komma i fråga för uppdrag vid tingsrätten måste intresse för detta anmälas direkt till tingsrätten.
Anmälan och vissa generella krav
Frågor gällande förordnandesystemet och intresseanmälan till detsamma skickas till Nacka tingsrätt på adressen nedan.
För att förenkla och underlätta hanteringen av intresseanmälningar och utökning av uppdragstyper har tingsrätten tagit fram ett särskilt formulär. Formuläret finns nedan och ska användas i anslutning till att intresseanmälan och underlag skickas till tingsrätten via e-post.
För att komma i fråga för förordnande ska den som anmäler intresse ha verksamhetsadress i Nacka kommun, Stockholms kommun, Tyresö kommun eller Värmdö kommun.
De närmare villkor och krav på kvalifikationer i övrigt som krävs för att sättas upp på tingsrättens förordnandelistor framgår av dokumentet Riktlinjer för användning av Nacka tingsrätts förordnandesystem, som nås via länken nedan.
Ändras förutsättningar i något hänseende som är av intresse för de krav och kriterier som anges i riktlinjerna ska detta omgående anmälas till tingsrätten.
Ändrade kontaktuppgifter ska också anmälas omgående liksom förhinder för någon som förekommer i förordnandesystemet att under viss tid åta sig uppdrag.
Substitution av uppdrag efter rättens tillstånd kan endast ske om det finns uttryckligt lagstöd. Detta innebär att substitution inte kan ske vid exempelvis uppdrag som särskild företrädare för barn eller god man.
Förordnandesystemet är ett internt beslutsstöd och innebär därför inget förbud mot förordnande av lämplig person som inte finns med i systemet. Tingsrättens huvudsakliga ansvar är att se till de tilltalades, målsägandenas, barnens och övriga aktörers intresse av att få kvalificerad hjälp.
Hantering av intresseanmälningar
Den som inte är advokat ska inkomma med uppgifter om vad som kvalificerar denne för uppdraget så som exempelvis uppgift om relevant utbildning och erfarenhet (till exempel notarietjänstgöring och tidigare förordnanden). I samband med intresseanmälan ska även underlag lämnas in som styrker åberopade kvalifikationer. Vid samma tidpunkt ska även underlag som visar att ansvarsförsäkring finns lämnas in.
Den som anmäler intresse för uppdrag ska bevaka sin e-post och kunna nås per telefon.
Lagmannen – eller den lagmannen utser – beslutar om den som anmält intresse för förordnande uppfyller kriterierna för att föras in i Nacka tingsrätts förordnandesystem. Lagmannen – eller den lagmannen utser – beslutar också om den som anmält intresse för utökning av uppdragstyper uppfyller kriterierna för att ges sådan utökning.
När du lämnar in uppgifter om dig själv till Nacka tingsrätt kommer dina personuppgifter att behandlas enligt bestämmelserna i gällande dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om domstolens behandling av personuppgifter här: