Falu kommun beslutade i maj år 2021 att pojken skulle placeras på ett HVB-hem. PÅ HVB-hemmet fanns det trasiga staket och grindar. Falu kommun hade vid tiden för beslutet om placeringen kännedom om att pojken var mycket rymningsbenägen och underströk därför för HVB-hemmet hur viktigt det var med en hög personaltäthet kring pojken.
Föräldrarna har menat att Falu kommun brutit mot pojkens rätt till liv genom att placera honom på ett HVB-hem med konstaterade säkerhetsbrister. De har också hävdat att kommunen inte i tillräcklig utsträckning har tillvaratagit pojkens rätt till skydd för sitt familjeliv genom att inte bedöma och dokumentera om HVB-hemmet kunde tillgodose pojkens behov.
Tingsrätten har bedömt att Falu kommun inte överträtt pojkens rätt till liv. Utredningen i målet har inte visat att pojken genom kommunens beslut att placera honom på HVB-hemmet befunnit sig i en verklig och omedelbar fara. Inte heller har utredningen visat att kommunen haft eller borde ha haft kännedom om att han under placeringen rent faktiskt skulle komma att befinna sig i en situation där medarbetare på HVB-hemmet för en kort stund lämnade honom utan uppsikt och han kunde rymma från hemmet. Utredningen i målet ger inte stöd för någon annan slutsats än att personaltätheten kring pojken är det som varit helt avgörande för hans säkerhet och för att han inte skulle kunna rymma. Därför påverkas inte tingsrättens bedömning av att det fanns vissa brister på staket och grindar säger rättens ordförande lagmannen Johan Rosén.
Vidare har placeringen av pojken på HVB-hemmet inte inskränkt föräldrarnas rätt till familjeliv. Placeringen grundade sig på samtycke och begränsade inte föräldrarnas rätt till umgänge med pojken. Falu kommun har därför inte gjort sig skyldig till någon överträdelse av Europakonventionen säger Johan Rosén.