En influencer har på sitt privata Instagramkonto, genom att använda sig av Instagrams musikbibliotek, använt 15 sekunder av inspelningen till ABBA:s låt ”The Winner Takes It All” i en så kallad reel som gjort reklam för hennes bolags produkter. Videoinlägget var publicerat på Instagram i 15 dagar. Svarandebolaget hade inte något tillstånd från musikbolagen, men har uppgett att användningen varit tillåten på grund av att endast en liten del av låten använts och att användningen skett i enlighet med gängse praxis i sociala medier.
Patent- och marknadsdomstolen har inte godtagit dessa invändningar utan ansett att svarandebolaget genom videoinlägget gjort intrång i Universals upphovsrätt till det musikaliska verket och Polars närstående rättigheter till inspelningen av verket. Domstolen har därför beslutat att svarandebolaget ska betala 100 000 kr i skälig ersättning till vart och ett av musikbolagen för utnyttjandet. Bolaget måste dessutom betala ersättning till musikbolagen för deras rättegångskostnader.
Rådmannen Daniel Severinsson säger i en kommentar:
– Användningen av ”The Winner Takes It all” på Instagram har skett utan tillstånd från rättighetshavarna och den som gör upphovsrättsintrång ska inte hamna i ett bättre läge än den som följer lagen och exempelvis träffar ett licensavtal. Med hänsyn till att det är fråga om användning av en känd låt av en känd artist i ett reklamsammanhang har den skäliga ersättningen för intrånget bestämts till totalt 200 000 kr.
För mer information kontakta Daniel Severinsson, rådman, 070-181 21 24, daniel.severinsson@dom.se