En konsument blev i början på januari 2023 utsatt för ett bedrägeri. Bedragarna lurade konsumenten att först föra över pengar från sitt sparkonto till sitt personkonto, att därefter höja Swishgränsen från 5 000 kr till 100 000 kr och slutligen att föra över 100 000 kr via Swish till en för konsumenten okänd person, en så kallad målvakt.
Efter händelsen har konsumenten, som företrätts av Konsumentombudsmannen, väckt talan mot banken. Enligt konsumenten skulle banken i första hand vara skyldig att återställa konsumentens konto, eftersom det inte fanns något giltigt samtycke från konsumenten att överföra pengarna till målvakten och överföringen därför var obehörig enligt betaltjänstlagen. I andra hand menade konsumenten att banken hade agerat oaktsamt – såväl i samband med höjningen av Swishgränsen som vid transaktionen – och att banken därför var skyldig att betala skadestånd till konsumenten. Banken borde, enligt konsumenten, ha insett risken att konsumenten var utsatt för bedrägeri och därför vidtagit ytterligare kontrollåtgärder.
I sin dom har tingsrätten kommit fram till att bankens överföring från konsumentens konto till målvakten inte varit obehörig enligt betalningstjänstlagen, eftersom överföringen har skett på begäran av konsumenten. Banken är alltså inte skyldig att återställa konsumentens konto. Tingsrätten har vidare gjort bedömningen att konsumenten inte har bevisat att banken agerat oaktsamt, dvs. att banken borde ha agerat på annat sätt. Banken är därför inte heller skyldig att betala skadestånd till konsumenten. Konsumentens krav mot banken har alltså avslagits.