Patent- och marknadsöverdomstolen har meddelat dom i ett mål som handlat om huruvida ett tyskt företag dels använt sig av otillbörliga marknadsföringspåståenden på företagets webbplats som riktat sig mot Sverige, dels marknadsfört olika slags produkter som inte uppfyllt svenska märkningskrav, varför marknadsföringen av produkterna varit otillbörlig.
En central fråga i målet har varit i vilken utsträckning det är möjligt att i Sverige ingripa mot marknadsföring på en webbplats som drivs av ett företag etablerat i en annan medlemsstat i EU. I domen fann Patent- och marknadsöverdomstolen att innebörden av den svenska e-handelslagen är att svenska marknadsföringsrättsliga regler som huvudregel inte ska tillämpas på tjänster online med ursprung i andra medlemsstater. Patent- och marknadsöverdomstolen ogillade därför käromålet i den del som avsåg marknadsföringspåståenden på det tyska företagets webbplats.
Patent- och marknadsöverdomstolen bedömde emellertid att e-handelslagen inte är tillämplig på sådant handlande som omfattas av märkningskrav för produkter. I en sådan situation finns det inte heller något hinder mot att tillämpa svenska marknadsföringsrättsliga regler, om marknadsföringen har effekt på eller riktar sig mot den svenska marknaden. Patent- och marknadsöverdomstolen bedömde i detta fall att det tyska bolaget hade handlat i strid med svenska märkningskrav – och därigenom också gjort sig skyldig till otillbörlig marknadsföring – genom att leverera felmärkta produkter till kunder i Sverige. Det tyska företaget förbjöds därför att fortsätta med sådan otillbörlig marknadsföring.
Patent- och marknadsöverdomstolen har tillåtit att domen får överklagas till Högsta domstolen.