Ansök om medlemskap i bostadsrättsförening

Om föreningen där du köpt din bostadsrätt vägrar dig inträde kan hyresnämnden pröva frågan om medlemskap. Ansökan ska göras av dig som nekats medlemskap. Du ska ansöka inom en månad från det att du fått del av bostadsrättsföreningens beslut att vägra medlemskap.

Så ansöker du

  1. 1

    Skriv en ansökan

    Din ansökan ska innehålla:

    • Ditt namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress.
    • Grunden för ansökan om medlemskap, till exempel att du köpt eller ärvt en bostadsrätt.
    • Uppgift om när du fick del av beslutet att vägra dig medlemskap.
  2. 2

    Skicka med bostadsrättsföreningens beslut

    Skicka med kopia på bostadsrättsföreningens beslut att vägra medlemskap.

  3. 3

    Skicka till hyresnämnden

    Skicka din ansökan till rätt hyresnämnd.

Skicka in ansökan via e-tjänst

Hitta rätt nämnd med hjälp av postnummer

Är du osäker på vilket nämnd du ska skicka ansökan till? Klicka på "Sök på postnummer" och fyll i fastighetens postnummer i rutan, då får du kontaktuppgifter till rätt hyres- och arrendenämnd.

OBS! Denna funktion är inte tillgänglig på den enskilda hyres- och arrendenämndens webbplats, utan endast via huvudwebbplatsen för Sveriges Domstolar.

Uppdaterad
2023-02-16