Antagningskrav
För att kunna anställas som notarie krävs:
- Svenskt medborgarskap
- Juristexamen eller jur.kand.examen
För att kunna bli notarie måste du även vara lämplig. Du får till exempel inte ha varit dömd för vissa typer av brott. Därför gör Notariekansliet en kontroll mot belastningsregistret inför beslut om anställning. Om du finns med i registret görs en bedömning av om det utgör hinder för anställning.
Beräkning av meriter
För att kunna besluta om vem som får notarieanställning gör Notariekansliet en beräkning av dina meriter utifrån ett poängsystem som bygger på två delar.
Hänsyn tas till:
- Examensbetyg
- Erfarenhet från kvalificerat juridiskt arbete
Delarna vägs samman till en sammanlagd meritpoäng som avgör hur notarieanställningarna fördelas.
Anställningarna går till dem som uppfyller antagningskraven och har den högsta meritpoängen av alla dem som sökt respektive anställning.
Så här kan en sökandes totala meritpoäng se ut:
Juristexamen | 390 meritpoäng |
Jurist på advokatbyrå | 10 meritpoäng |
Totalt | 400 meritpoäng |
Frågor och svar
Notarietjänstgöringen regleras i Notarieförordningen (1990:469).