Organisation och verksamhet

Överklagandenämndens ledamöter

Ylva Johansson, ordförande
Agneta Ögren, vice ordförande
Eva Sonidsson
Bertil Kjellberg
Stefan Blomquist

Ersättare

Jonas Gunnarsson
Ellen Juntti
Linda Ingvarsson

Sekreterare

Birgitta Törnered

Kansli

Karin Einarsson

Verksamhetsberättelse för 2023 och verksamhetsplan för 2024

1. Nämndens uppgifter

Överklagandenämnden för nämndemannauppdrag har till uppgift att pröva överklaganden av domstolsbeslut om entledigande och avstängning av nämndemän i enlighet med 4 kap. 8 b § rättegångsbalken och 23 § lagen (1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar. Ärendena avgörs som regel efter föredragning vid sammanträde. Nämndens beslut om avstängning och entledigande får inte överklagas. Dess verksamhet styrs av förvaltningslagen (2017:900), myndighetsförordningen (2007:515) och förordningen (2007:1081) med instruktion för Överklagandenämnden för nämndemannauppdrag.

2. Nämndens sammansättning och organisation

Nämnden inrättades den 1 juli 2006. Den består av en ordförande, en vice ordförande och tre övriga ledamöter. För varje annan ledamot än ordföranden och vice ordföranden ska finnas en ersättare. Hos nämnden tjänstgör en sekreterare. Kammarrätten i Sundsvall upplåter lokaler och utför administrativa uppgifter åt nämnden.

Under tiden 1 januari–31 december 2023 har kammarrättspresidenten Ylva Johansson varit ordförande och hovrättspresidenten Agneta Ögren varit vice ordförande i nämnden. Övriga ledamöter har varit Eva Sonidsson, Bertil Kjellberg och Stefan Blomquist. Ersättare har varit Jonas Gunnarsson för Eva Sonidsson och Ellen Juntti för Bertil Kjellberg. Roine Hangvar var ersättare för Stefan Blomquist fram till Linda Ingvarsson förordnades som ersättare fr o m den 2 februari 2023.

Kammarrättsrådet Birgitta Törnered har varit nämndens sekreterare. Kanslifunktionen har skötts av registratorn vid Kammarrätten i Sundsvall, Karin Einarsson.

3. Sammanträden och ärenden under år 2023

Under 2023 har nämnden sammanträtt fem gånger i Sundsvall, varvid några ledamöter närvarat per telefon.

Sju ärenden, varav fyra rörde avstängning av nämndeman och tre rörde entledigande av nämndeman, har kommit in under 2023 och nämnden har fattat beslut i fem av ärendena. Nämnden upphävde två beslut varav det ena rörde avstängning och det andra rörde entledigande. Vidare avskrev nämnden ett ärende som rörde avstängning eftersom domstolen i detta fall även entledigat nämndemannen under nämndens handläggning. I övriga ärenden har nämnden avslagit överklagandet.

Mot bakgrund av att nämnden prövar förhållandevis få överklaganden per år har Sveriges domstolar tillfrågats i vilken omfattning som domstolar på eget initiativ avstängt eller entledigat nämndemän under år 2022. Svarsfrekvensen var väldigt hög och av nämndens sammanställning framgår att 10 nämndemän avstängts och att 15 nämndemän entledigats från sina uppdrag. Vidare har 8 nämndemän begärt att få bli entledigade efter att domstolen haft kontakt/samtal med anledning av brottslighet eller annat förtroendeskadligt beteende än brottslighet.

4. Verksamhetsplan för 2024

Samtliga ärenden som avslutades under 2023 avgjordes inom två månader från det att de kom in. Överklagandenämnden har som ambition att även fortsättningsvis avgöra ärenden inom en till två månader från att de kommer in.

Vidare antecknas att regeringen har gett Statskontoret i uppdrag att analysera uppgifterna för och organiseringen av de myndigheter under regeringen som leds av en nämnd och att Statskontoret senast den 13 juni 2024 ska redovisa uppdraget till Regeringskansliet (Finansdepartementet). Nämnden har med anledning därav fått frågor från Statskontoret som ska besvaras.

Uppdaterad
2024-01-25