Arkivet kan hjälpa till med förfrågningar som gäller handlingar i avslutade mål. För pågående mål hänvisas till den avdelning som handlägger målet. Arkivet har telefontid måndag till fredag mellan kl. 9.00-12.00. Telefonnummer: 08-561 659 19.
Handlingar i arkivet
Vilka handlingar finns i tingsrättens arkiv?
I Solna tingsrätts arkiv finns handlingar i mål och ärenden avslutade från 1 april 2007 och framåt.
Solna tingsrätt har även handlingar rörande vigslar daterade 1 april 2007 – 30 april 2009 och äktenskapsförord daterade 1 april 2007 – 30 september 2011.
Om man är osäker på vilken domstol och när man ansökte om skilsmässa kan man vända sig till Skatteverket, som ansvarar för Äktenskapsregistret.
Handlingar som hör till tingsrättens verksamhet mellan 1952 och den 31 mars 2007 ska beställas från Stockholms stadsarkiv.
Handlingar från inskrivningsmyndighetens verksamhet vid tingsrätten är levererade till Landsarkivet i Härnösand. De tillhandahåller inskrivningshandlingar från Solna tingsrätt mellan 1 januari 1951 till 27 maj 2001.
Hur länge sparas handlingarna?
Tingsrätten är skyldig att bevara bland annat domar, slutliga beslut och dagboksblad i mål vid tingsrätten utan någon begränsning i tiden. Vissa andra handlingar sparas däremot endast under viss tid.
Efter ett visst antal år gallras vissa handlingar i ett avslutat mål eller ärende, dvs. handlingarna finns inte längre kvar i tingsrättens arkiv eller målhanteringssystem. Gallringen sker med stöd i lag, förordning eller föreskrift. Vilka regler som gäller beror på vad det är för måltyp och vilken typ av domstol det gäller.
Brottmål är sökbara i vårt målhanteringssystem fem år tillbaka i tiden. I de fall där uppgifter har gallrats från systemet, går det inte längre att i brottmål söka på person- /organisationsuppgifter. Tingsrätten behöver då ha uppgift om målnummer och/eller datum för avgörandet för att kunna hitta målet.
Tvistemål, ärenden och konkurser är sökbara i vårt målhanteringssystem upp till nio år efter avgörandeåret. I dessa mål och ärenden finns det möjlighet att söka på person-/organisationsuppgifter även efter att målet/ärendet har gallrats från vårt målhanteringssystem.
Beställ handlingar från arkivet
Handlingar i mål som handlagts vid tingsrätten utgör allmänna handlingar som alla har rätt att ta del av, om inte handlingarna är skyddade av sekretess.
Du kan läsa mer om hur du gör för att beställa kopior av allmänna handlingar och vad det kostar på länken nedan. Där finns även ett beställningsformulär.
Intyg som rör domar och beslut
Intyg som arkivet kan utfärda
Tingsrätten kan på begäran utfärda vissa intyg som rör domar och beslut.
Arkivet kan bland annat utfärda följande intyg.
- Intyg att en kopia stämmer överens med en originalhandling.
- Intyg om laga kraft i domar/beslut, dvs att domen/beslutet inte längre kan överklagas. När tingsrätten utfärdar ett laga kraft-intyg, kommer stämpeln och kopian av beslutet/domen att vara signerad.
- Intyg enligt rådets förordning (EG) nr 2201/2003 av den 27 november 2003 om domstols behörighet och om erkännande och verkställighet av domar i äktenskapsmål och mål om föräldraansvar samt om upphävande av förordning (EG) nr 1347/2000 (Bryssel II-förordningen)
Observera att tingsrätten alltid behåller eventuella originalhandlingar. Tingsrätten kan däremot intyga att en kopia överensstämmer med originalet. Stämpeln kommer då att vara signerad.
Observera att tingsrätten inte ordnar med översättning av handlingar. Om det redan finns en översättning i målet kan tingsrätten skicka den, men i annat fall måste du ordna översättningen på egen hand.
Vänligen notera att tingsrätten inte tillhandahåller s.k. apostille. Du får i stället vända dig till en notarius publicus för detta. På Länstyrelsens webbplats finns mer information om notarius publicus.
Beställ ett intyg från arkivet
Här kan du beställa ett intyg från arkivet.