Under de senaste åren har antalet brottmål ökat hos de allmänna domstolarna. Det har bidragit till ett ökat behov av insatser som möjliggör en hållbar arbetsmiljö. Domstolsverket kommer att under 2025–2027 göra ett flertal insatser för att ge alla anställda inom Sveriges Domstolar en mer hållbar arbetssituation genom att exempelvis ytterligare digitalisera arbetsprocesserna. Domstolsverket kommer bland annat att utveckla samt lansera digitala och AI-stödda tjänster för hantering av samt kommunikation om mål och ärenden.
- Allt det arbete som bedrivs på Domstolsverket syftar till att på olika sätt säkerställa att varje domstol och nämnd har förutsättningar att kunna avgöra mål och ärenden på ett effektivt och rättssäkert sätt. Det är vårt bidrag till att värna och upprätthålla demokratin, säger Domstolsverkets generaldirektör Thomas Rolén.
Sveriges Domstolar behöver bli fler anställda
När det blir fler mål att hantera behöver även Sveriges Domstolar växa. För att bidra till att antalet medarbetare kan öka i den takt som behövs utan att sänka nödvändiga kompetenskrav planerar Domstolsverket ett flertal insatser. Det handlar om att på olika sätt erbjuda domstolarna och nämnderna stöd och verktyg för rekrytering samt för att kunna fortsätta tillhandahålla attraktiva arbetsvillkor, utvecklande arbetsuppgifter samt moderna och verksamhetsanpassade lokaler.
- Tack vare ett historiskt stort ekonomiskt tillskott har domstolarna fått möjlighet att anställa fler medarbetare och på så sätt kunna möta en ökad måltillströmning och säkerställa en hållbar arbetsmiljö. I samarbete med domstolarna pågår det en rad åtgärder som syftar till att säkra vår kompetensförsörjning och öka attraktiviteten för arbete inom Sveriges Domstolar, säger Thomas Rolén.
Arbetet att stärka attraktiviteten för Sveriges Domstolar som arbetsplats är en gemensam insats där samtliga självständiga domstolar och nämnder bidrar som egna arbetsgivare.
Säkerhetsinsatser både i det fysiska och digitala rummet
Under de senaste åren har riskerna mot Sveriges Domstolar ökat både i det fysiska och digitala rummet. För att möta dessa risker fortsätter Domstolsverket med sina insatser för att stärka säkerheten i domstolsbyggnaderna, men genomför också flera insatser för ökad informationssäkerhet.
- Under kommande planeringsperiod stärker vi vår yttre och inre säkerhet. Fler domstolar utrustas med fast säkerhetskontroll och vi ökar skyddet mot infiltration och otillbörlig påverkan. En reservwebbplats för domstol.se kommer att utvecklas så att viktig information kan nås även då ordinarie webbplats ligger nere. Vi fortsätter också arbetet med att förbereda vår verksamhet inför kris och krig, säger Thomas Rolén.
Oavsett om insatserna innebär att ha säkra förhandlingssalar, säkerhetskontroller i entréer eller en säker informationshantering ska samtliga insatser bidra till att allmänheten fortsatt har förtroende för och känner sig trygga i kontakten med Sveriges Domstolar.